Det sanna värdet av lagerhållning
Bra lagerhållning innebär att man har fasta och bra rutiner för inköp till företaget. Det första man ska tänka på är att ta reda på vad verksamheten behöver, finns det vissa saker som kommer behövas fyllas på ofta och finns det saker man bara behöver då och då, hitta ett mönster och planera därefter.
Det är också viktigt att upprätta så kallade ramavtal när man skaffar en ny leverantör. I det tar man upp vilka förväntningar man har, det kan till exempel gälla prisnivå, betalningsvillkor, leveranstid och avtalstid. När man ingått ett avtal med en leverantör så är det viktigt att man följer det genom att handla inom ramen för det som beslutats, gör man inte det riskerar man att leverantören inte heller lever upp till avtalet vilket kan leda till en försämrad slutprodukt.
Man måste också hålla koll så att det finns tillräckligt med varor i lagret, samt att företaget klarar sig ett tag om det av någon anledning skulle strula med leveranser. Man vill inte få slut på viktiga varor då risken är stor att kunden istället vänder sig till en konkurrent. Därför bör man ha ett bra system så att lagret fylls på kontinuerligt utan att lagersaldot blir onödigt högt samtidigt som man inte riskerar att det blir tomt. Det är också viktigt att man har koll på exakt vad man har i sitt lager, en stor del av företagets värde sitter nämligen i lagersaldot.
Lagerhållning kräver mycket yta och resurser för att det ska fungera så bra som möjligt, något man kanske inte alltid har i ett mindre företag. Då kan man ta hjälp av Hillmers Logistik, det är ett företag som har stor kapacitet för just lagerhållning. Hos dem kan lagret växa och minska i storlek, helt utefter behov. De har dessutom ett mycket bra system som meddelar dem när det är dags att beställa nytt material, vilket för kunden innebär att man aldrig behöver stå utan varor.